Årssprøjt 2022 - kapitel 2

29. december 2022 17:05 , af Otto Enggård Jacobsen

Ungdomsafdelingen

Danske og nordiske mesterskaber og deltagelse ved u23 EM / VM og udtagelse til Elitecenteret

Stævnesæsonen 2022 blev som vanlig hektisk og med flotte resultater til følge. Vi deltog i alle de danske sprintstævner, dvs. Springregatta, Maribo, Bagsværd, Holstebro og DM Sprint. Herudover havde vi et par deltagere i enkelte maratonløb. Herudover har enkelte roere haft yderligere stævner i kraft af deres udtagelse til EM/VM og NM.

Vores roere opnåede mange flotte resultater i såvel K1 som mandskabsbådene. Vores u14 roere var blot 0,1 sekund fra at få bronze i K4 500m til DM, med en mandskabssammensætning der ikke var prøvet før. Det lover godt for næste år, selv om konkurrencen i U16 nok bliver lidt hårdere fordi der bliver mulighed for NM udtagelse, og fordi de skal konkurrere med nogle der er 1 år ældre.

Holte Roklub fik udtaget 2 unge til Nordisk Mesterskaber i starten af august hvor Stella Glüsing hentede 3 guld og 3 sølvmedaljer i u21 klassen, mens Jonas Dürr fik en sølv og en bronze medalje i u18 klassen.

Året sluttede af med en flot udtagelse til Elitecenteret til Stella Glüsing. Stella er dermed blandt de 10 bedste seniorkvinderoer i Danmark og skal ultimativt kæmpe med om pladserne til OL i Paris i 2024. Sidst Holte Roklub havde deltagere med ved OL var i 2000, så vi håber det snart skal lykkes igen. Hvis det glipper kan Stella se frem til diverse NM/EM/VM muligheder for u23 landsholdet i stedet. Herfra skal lyde et stort tillykke. Det er det ultimative resultat af hård og vedholdende træning i ungdomsafdelingen.

I 2022 startede vi også et nyt ungdomshold op, primært med unge roer på 10-12 år. Torsten Tranum og senere Peter Sørensen stod for dette initiativ og de unge roere har vist sig at være særdeles dygtige i en kajak. De fleste nåede at prøve kræfter med kapkajakkerne når vejrforholdene var til det – det lover godt for 2023 sæsonen. Henover vintersæsonen 2022/23 er der mulighed for at øve færdighederne i svømmehal med poloudstyr så opstarten i foråret bliver lettere.

2022 blev også året hvor Holte Roklub deltog i Rudersdals aktiv sommer aktiviteter. Der var 12 unge deltagere der prøvede kræfter med kajaksporten i 4 dage i uge 26 med stor hjælp fra vores kajakungdomsafdeling som var trænere, og udover gode oplevelser til de unge medførte det indmeldelse af 3-4 unge roere. Vi lavede også et forsøg med Dronninggårdskolen hvor en skoleklasse fik mulighed for at prøve kræfter med såvel polokajak som roning. En aktivitet vi vil forsøge at udvide i 2023 med henblik på at øge interessen for rosporten og potentielt kapre nye ungdomsmedlemmer.

Ungdomsafdelingen deltager i alle de nationale stævner og i den forbindelse medbringer vi klubtelt som bruges som samlingssted for de unge mellem løbene, ligesom de skærmer for det varierede danske klima hvad enten det er regn, slud eller sol. Teltene slides og derfor er det også med stor glæde at vi har fået bevilget 25.000 kr. fra Sydbank til indkøb af nye telte og borde og bænkesæt som vi kan tage i brug i 2023 sæsonen. Så er vi godt kørende.

Ungdomsafdelingen, Polo og baglænsroerne havde slået sig sammen og deltog i Holte Dagen hvor vi viste klubben frem (Rotary Holte havde etableret en slags byfest med udgangspunkt i Holte Havn) i slutningen af maj. Her kunne besøgende prøve en tur i en K2 kajak (med en erfaren roer), de kunne prøve polokajak (på land), komme med ud i en inrigger og prøve såvel et kajakergometer som et baglæns ergometer.

I påskeferien 2023 tager vores ungdommer (træningshold) med Pagaj til Frankrig, mens kapholdet tager til Sevilla med TCH. Kapholdet deltager også i træningslejren i vinterferien i uge 6 og 7 i Portugal.

Ungdomstrænerne:

Der skal lyde en stor tak til de ungdomstrænere der gør det muligt at opretholde et højt aktivitetsniveau. For Kap- og træningshold har det været Christen, Annesofie og Johanne og senest Julie, men vi kan godt bruge flere så sidder du og kunne tænke dig at hjælpe lidt til, så sig endelig til. En fast ugentlig eller månedlig træningsdag vil være til stor hjælp.

Landsholdet

Holte Roklub har 2 deltagere på brutto landsholdet (u18 og senior) og en enkelt der har været inviteret til en samling pga. afbud. Flere står og banker på i kulissen, så med flid og koncentration er der flere der har mulighed for at kvalificere sig til næste års Nordiske mesterskaber.

Vintersæson

Vintersæsonen er gået i gang og vi træner lystigt mandag, onsdag, lørdagen og flere også om torsdag. Om søndagen er der svømning og polotræning i Trørød svømmehal. Kapholdet træner 6 dage om uge, flere dage med to træningspas.

Med ihærdig hjælp fra forældregruppen har vi ofte haft mandagsmad for ungdomsafdelingen hvor alle aldre mødes på kryds og tværs og spiser efter træningen. Der skal lyde en stor tak til den store forældreopbakning der muliggør dette initiativ.

Flemming Barnewitz