Begivenhedsrig Øresundstur til Råå

19. juni 2021 12:39 , af Steen Kold-Christensen

Onsdag 16/6 tog Irene Wiese, Jacob Saxild og Steen Kold på en herlig inriggertur fra Helsingør over Øresund til Helsingborg og videre til Råå (ja, det staves med 2 å´er).

Vejrudsigten ( let vind og strøm) var perfekt til at krydse sundet. Turen fra Helsingør Roklub til Helsingborg er 5 km og tog under en time og ingen store tværgående skibe i sejlrenden. Videre langs den svenske kyst til Råå havn, hvor en velfortjent frokost indtoges.

Vinden (SØ) var taget lidt til, som vejrudsigten havde spået, så vi kom hurtig tilbage til Helsingborg. Vandet så rimelig roligt ud, så vi tog fat på de sidste 5 km over sundet tilbage til roklubben.

Men da vi var kommet godt halvvejs, mødte vi kraftige vindstød fra SØ samt en meget stærk nordgående strøm.

Det var ikke, som vi havde tjekket i Sejlsikkert Tryg appen. Så nu skulle der ikke bare roes, der skulle virkelig tages fat for ikke at blive fanget og drevet nordpå i karambolage med de tværgående færger. Vi måtte konstant krydse og ofte føltes det som, at vi ikke kom ud af stedet.

Men efter 2 timer nåede vi broen til roklubben og så mødte vi endnu en udfordring, da det var næsten umuligt at kontrollere båden i de stærke og roterende vindstød. Men med hjælp fra en rutineret badegæst kom vi alle 3 og båd sikkert i land.

Så trængte vi også til en lækker kage og kaffe.

En herlig tur, hvor vi blev mindet om vindens og ikke mindst strømmens (som vi jo ikke kender fra Furesøen) luner.

De bedste rohilsener

Steen